Porady na każdy temat
 
 

Kategoria: Komputery i Internet

Cechy dobrego sklepu internetowego - zwiększ swoją sprzedaż!

Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, to mam dla Ciebie kilka porad jak taki sklep powinien działać, by był przyjazny klientowi. Zdaję sobie sprawę, że prawdopodobnie nie jesteś informatykiem i nie stworzyłeś swojego sklepu sam, więc większość zmian będzie zbyt trudna do samodzielnego wprowadzenia. Ale dobrze żebyś chociaż zdawał sobie sprawę z tego, jak powinien funkcjonować taki sklep, by klienci czuli się w nim jak najlepiej i jak najłatwiej mogli zrobić zakupy.

A jeżeli Twój sklep jest bardzo niezgodny z poniższymi poradami, sugerowałbym nawet zmianę platformy e-commerce, ponieważ jest duża szansa, że wprowadzenie odpowiednich zmian znacznie zwiększy obroty Twojego sklepu i - co za tym idzie - Twoje zarobki.

Taka zmiana nie musi się nawet wiązać z wysokimi wydatkami - możesz skorzystać z bardzo dobrze skonstruowanych platform iStore lub home.pl, które nie pobierają opłat instalacyjnych, a jedynie miesięczny abonament lub niewielką prowizję od wartości transakcji. Dzięki temu nie musisz ponosić wysokich kosztów przy przenosinach. O różnych dostępnych rozwiązaniach przeczytasz w artykule Jak założyć sklep internetowy.

Dodam tylko, że jeśli chodzi o prowadzenie sklepu internetowego, jest wielkie pole do popisu, ponieważ wg badań PBI, InteliWISE i IAB Polska z 2008 roku:

- 55% osób jest "raczej zadowolona" z jakości obsługi, tylko 23% zadowolona, a zaledwie 3% bardzo zadowolona. Pomyśl więc, jakie mogą być korzyści z dołączenia do tych elitarnych 3%!

- 90% osób napotyka na trudności w witrynach transakcyjnych! Aż 79% osób nie informuje o tym właściciela witryny, a 25% w ogóle nie może się skontaktować z firmą w celu poinformowania o problemie! 42% przebadanych twierdzi, że napotykając problemy, całkowicie rezygnuje z oferty firmy. Te liczby są przerażające - to gigantyczny odsetek klientów traconych w wyjątkowo głupi sposób.

- Zaledwie 4% respondentów nie opowiada innym o swoich negatywnych doświadczeniach.

Jak widzisz, dobrze funkcjonujący sklep to podstawa prowadzenia handlu online.

Autor: miron, 17/09/2012, 01:26   temat wyróżnionyTemat wyróżniony przez redakcję

Wykop!Wykop     FacebookFacebook     Wyślij link

Sortuj wg:   autor   datarosnąco   ocena

Czytelna nawigacja

Zacznijmy od podstaw. Przede wszystkim, żaden klient nie powinien się czuć zagubiony w Twoim sklepie. Cały czas musi być prowadzony za rękę i musi wiedzieć gdzie jest, skąd przyszedł oraz gdzie może się dalej udać. Można to osiągnąć:
- umieszczając np. w lewej kolumnie drzewo kategorii z aktualnie przeglądaną kategorią
- umieszczając na górze strony tzw. breadcrumb, czyli popularne "Jesteś tutaj:"
- stosując wyraźne tytuły kategorii i podkategorii

Podobnie, podczas finalizowania transakcji, pokaż użytkownikowi jak będzie przebiegał proces (tzn. ile i jakie kroki go czekają) i na jakim etapie właśnie się znajduje, np.:
- Krok 1 - zawartość koszyka
- Krok 2 - wybór sposobu dostawy i płatności
- Krok 3 - dane klienta
- Krok 4 - potwierdzenie zakupu

Pokaż komentarze (0)   Skomentuj »

Autor: Zamknij

Autor: miron
17/09/2012, 01:26

16 pkt. oceń pozytywnieoceń negatywnie  zgłoś do usunięcia

Dokładna i łatwo dostępna wyszukiwarka

Wyszukiwarka to "funkcja" której brakuje tradycyjnym sklepom. Jest to więc jeden z elementów, który daje Tobie, sprzedawcy internetowemu, przewagę. Dlatego wyszukiwarka nie tylko musi być bardzo dobrze dopracowana i dokładna, ale musi też być łatwo dostępna.

Przyjęło się, że wyszukiwarka znajduje się w nagłówku z prawej strony lub na środku (i tam też ludzkie oko sięga najpierw, chcąc znaleźć wyszukiwarkę), albo tuż pod nagłówkiem w lewej, środkowej lub prawej kolumnie. Dobrym posunięciem będzie umieszczenie prostej wyszukiwarki w nagłówku, a rozbudowanej pod nagłówkiem, np. w środkowej kolumnie.

Wzoruj się na popularnych serwisach: Amazon, Allegro, Merlin, eBay.

Pokaż komentarze (0)   Skomentuj »

Autor: Zamknij

Autor: miron
17/09/2012, 01:26

18 pkt. oceń pozytywnieoceń negatywnie  zgłoś do usunięcia

Czytelne kategorie

Wyobraź sobie, że wchodzisz do marketu budowlanego. Nad alejkami widzisz gigantyczne nazwy działów: łazienka, narzędzia, ogród itp. Od razu wiesz gdzie masz iść. Produkty w Twoim sklepie powinny być tak samo czytelnie pogrupowane, by klient nie musiał ich zbyt długo szukać.

Proponuję również utworzenie niewielkiej liczby kategorii głównych (do 10), dzięki czemu klient będzie mógł szybko wybrać tę, która go interesuje. Przy dużej liczbie kategorii, na dobrą sprawę będzie musiał przeczytać nazwy wszystkich, by wybrać właściwą.

Pokaż komentarze (0)   Skomentuj »

Autor: Zamknij

Autor: miron
17/09/2012, 01:26

22 pkt. oceń pozytywnieoceń negatywnie  zgłoś do usunięcia

Filtrowanie wyników

Wspaniałą opcją jest filtrowanie kategorii i wyników wyszukiwania. Rozważmy przykład sklepu z komputerami. W kategorii "Laptopy", użytkownik powinien mieć możliwość filtrowania wg producentów, procesora, dysku twardego, ceny itp.

Produkty oczywiście powinny być posegregowane w kategoriach, ale znacznie łatwiej będzie użytkownikowi wybrać właściwy produkt, gdy będzie mógł wejść do kategorii "Laptopy" i obejrzeć na jednej liście np. kilku producentów, niż gdyby każdego producenta musiał otwierać jako osobną podkategorię.

Takie filtrowanie stosuje np. Allegro, czy sklep internetowy RTV Euro AGD. Stworzenie zestawu filtrów dla wielu typów produktów będzie czasochłonne i kosztowne, ale naprawdę warto - z takich stron bardzo przyjemnie i łatwo się korzysta. Im łatwiejsza będzie Twoja, tym więcej klientów dokona u Ciebie zakupu.

Pokaż komentarze (0)   Skomentuj »

Autor: Zamknij

Autor: miron
17/09/2012, 01:26

22 pkt. oceń pozytywnieoceń negatywnie  zgłoś do usunięcia

Wysokiej jakości zdjęcia

Ponieważ produktu kupowanego przez internet nie da się obejrzeć z bliska ani wziąć do ręki, musisz postawić na wysoką jakość zdjęć, tak by klient nie miał wątpliwości co kupuje. Absolutnie nie może być tak, że po kliknięciu w miniaturkę, otwiera się zdjęcie takiej samej wielkości, lub niewiele większe.

Pokaż komentarze (0)   Skomentuj »

Autor: Zamknij

Autor: miron
17/09/2012, 01:26

22 pkt. oceń pozytywnieoceń negatywnie  zgłoś do usunięcia

Kompletna informacja

Opis każdego produktu powinien być przede wszystkim w 100% napisany po polsku, a oprócz tego powinien być jak najdokładniejszy i rozwiewać wszelkie wątpliwości klienta. Podaj dokładną specyfikację produktu (najlepiej w formie tabelki), zamieść najczęstsze pytania wraz z odpowiedziami, zamieść instrukcję obsługi, zamieść filmy obrazujące jego użycie.

Koniecznie poinformuj też klienta o cenie produktu (brutto/netto), kosztach dostawy i dostępności. Przy czym warto poinformować klienta, czy towaru w magazynie jest dużo, czy niewiele i musi się spieszyć z zamówieniem. Nie musisz pisać ile zostało sztuk, możesz zobrazować to tak jak stan baterii w telefonie (cały, zielony pasek - duże zapasy, mały, czerwony pasek - końcówka zapasów).

Niektórzy właściciele firm stosują strategię niepełnego informowania o ofercie, by nakłonić klientów do kontaktu z firmą (podobnie gdy ktoś nakleja na samochodzie ofertę sprzedaży, nie podaje ceny). W przypadku sklepu internetowego jest to niedopuszczalne. Wg badań PBI, InteliWISE i IAB Polska z 2008 roku, 37% klientów oczekuje rzetelnych, a 35% łatwo dostępnych informacji na temat produktów.

Pokaż komentarze (0)   Skomentuj »

Autor: Zamknij

Autor: miron
17/09/2012, 01:26

25 pkt. oceń pozytywnieoceń negatywnie  zgłoś do usunięcia

Powiązane produkty

Na stronie produktu warto pokazać inne też produkty, które często były kupowane wspólnie z aktualnie wyświetlanym. Po dodaniu produktu do koszyka również możesz podpowiedzieć klientowi, co mogłoby go zainteresować.

Ważne, by nie sugerować produktów których nie ma w magazynie, lub które są niezwiązane z aktualnie kupowanym.

Pokaż komentarze (0)   Skomentuj »

Autor: Zamknij

Autor: miron
17/09/2012, 01:26

19 pkt. oceń pozytywnieoceń negatywnie  zgłoś do usunięcia

Po dodaniu produktu do koszyka...

Po dodaniu produktu do koszyka, klient powinien móc łatwo wrócić w miejsce, z którego przybył - do strony produktu, lub kategorii, w której go znalazł. Cofanie klienta do strony głównej spowoduje, że będzie on musiał na nowo przebyć całą drogę, jeśli chce kupić jakiś powiązany produkt, lub jeszcze przyjrzeć się pozostałym. To go może zniechęcić do dalszych zakupów - nie pozwól na to.

Pokaż komentarze (0)   Skomentuj »

Autor: Zamknij

Autor: miron
17/09/2012, 01:26

18 pkt. oceń pozytywnieoceń negatywnie  zgłoś do usunięcia

Zapamiętywanie koszyka

Jeżeli ktoś przeglądając Twój sklep umieścił w koszyku jakieś produkty, powinno to zostać zapamiętane, tak by przy następnej jego wizycie te produkty nadal tam były.

Część klientów odwiedza sklep, dokonuje wstępnego wyboru produktów, ale z różnych powodów nie dokonuje zamówienia od razu. Jeśli nie każesz im ponownie uzupełniać koszyka przy następnej wizycie, jest większa szansa że coś u Ciebie kupią. Łatwiej bowiem edytować zawartość koszyka, niż kompletować go od nowa.

Pokaż komentarze (0)   Skomentuj »

Autor: Zamknij

Autor: miron
17/09/2012, 01:26

29 pkt. oceń pozytywnieoceń negatywnie  zgłoś do usunięcia

Rejestracja TYLKO jeśli jest naprawdę konieczna

Mnóstwo klientów rezygnuje z zakupów w momencie, gdy muszą się zarejestrować. To tak jakby wychodzili ze sklepu zostawiając pełny koszyk przy kasie! Twój sklep musi mieć możliwość złożenia zamówienia przez niezarejestrowanego użytkownika, ponieważ inaczej tracisz lwią część obrotu. I to nie potencjalnego tylko faktycznego, ponieważ ci ludzie naprawdę chcieli dokonać zakupu, ale zrezygnowali.

Oczywiście, po dokonaniu zamówienia możesz zaoferować użytkownikowi stworzenie konta na podstawie podanych danych, dzięki czemu następny zakup pójdzie mu łatwiej. Ale - jak udowodniono - jeśli chcesz sprzedawać więcej, to nie może to być element obowiązkowy.

Wg badań PBI, InteliWISE i IAB Polska z 2008 roku, 46% respondentów rezygnuje z zakupu z powodu zbyt skomplikowanego procesu zamówienia. Konieczność rejestracji komplikuje go znacząco...

Pokaż komentarze (0)   Skomentuj »

Autor: Zamknij

Autor: miron
17/09/2012, 01:26

29 pkt. oceń pozytywnieoceń negatywnie  zgłoś do usunięcia

Łatwo dostępne, kompletne dane kontaktowe

Żaden sklep nie wzbudzi zaufania klientów, jeśli nie będzie w nim czytelnej informacji do jakiej firmy należy i jak może się skontaktować z jej przedstawicielem. Oczywiście wiele sklepów nie chce podawać adresu siedziby, zwłaszcza jeśli to miejsce zamieszkania, wtedy trzeba brak tej informacji nadrobić podając np. imię i nazwisko konsultanta, numery telefonów, adres e-mail itp. Najlepiej gdyby te informacje znalazły się w nagłówku lub tak wysoko, żeby były widoczne bez konieczności przewijania strony.

Widziałem wiele sklepów, gdzie jedyną możliwością kontaktu był formularz na stronie. Taka anonimowość na pewno nie wzbudzi niczyjego zaufania. Pamiętaj, że klienci powierzają Ci swoje pieniądze, muszą więc czuć, że nie zostaną oszukani. Gdy nie będą wiedzieli z kim mają do czynienia, raczej nie zechcą przelać Ci ani złotówki.

Zresztą to istotne nie tylko po to, by zwiększyć Twoją wiarygodność, ale także by nie stracić klientów, którzy najpierw chcieliby o coś zapytać, nim podejmą decyzję. W końcu nie każdy wie co chce kupić wchodząc do Twojego sklepu, a nawet jeśli mniej więcej wiedzą czego szukają, to po samych zdjęciach i opisach też nie zawsze da się wybrać właściwy produkt.

Pokaż komentarze (0)   Skomentuj »

Autor: Zamknij

Autor: miron
17/09/2012, 01:26

23 pkt. oceń pozytywnieoceń negatywnie  zgłoś do usunięcia

Błyskawiczny kontakt i uprzejmość

Reaguj na kontakt ze strony klientów natychmiastowo. Odbieraj telefony i odpisuj od razu na emaile, nawet jeżeli nie jesteś w stanie udzielić odpowiedzi natychmiast. Choćby poinformuj, że udzielisz odpowiedzi za ileś czasu - ważne, żeby klient wiedział i czuł, że ktoś jest po drugiej stronie, kto się przejmuje jego problemem i może doradzić.

Wg badań PBI, InteliWISE i IAB Polska z 2008 roku, 39% klientów denerwuje się gdy obsługa jest nieżyczliwa, a 25% klientów odczuwa frustrację, gdy nie mogą porozmawiać z przedstawicielem sklepu, np. z powodu braku numeru telefonu, lub niemożności dodzwonienia się. 62% klientów przysięga w duchu, że nie skorzysta więcej z usług firmy, gdy czują się lekceważeni! A 56% respondentów badania ma ochotę przestrzeć przed taką firmą jak największą liczbę osób.

Pokaż komentarze (0)   Skomentuj »

Autor: Zamknij

Autor: miron
17/09/2012, 01:26

17 pkt. oceń pozytywnieoceń negatywnie  zgłoś do usunięcia

Adres sklepu fizycznego

Jeżeli prowadzisz nie tylko sklep internetowy, ale także tradycyjny, podaj koniecznie jego adres - być może część klientów będzie wolała udać się do Ciebie osobiście, niż zamawiać przez internet.

Pokaż komentarze (0)   Skomentuj »

Autor: Zamknij

Autor: miron
17/09/2012, 01:26

18 pkt. oceń pozytywnieoceń negatywnie  zgłoś do usunięcia

Newsletter

Stwórz możliwość zapisania się do newslettera. Wysyłaj informacje o promocjach i nowościach. Pewne promocje zachowaj tylko dla odbiorców newslettera - dzięki temu więcej osób się zapisze.

Mówi się, że pozyskanie nowego klienta jest 7 razy droższe, niż utrzymanie raz "schwytanego". Dlatego postaraj się, by Twoi klienci jeszcze do Ciebie wrócili. Najlepszą metodą jest wysyłanie informacji dotyczących produktów powiązanych z tymi, które dany klient u Ciebie zakupił. Jeśli kupił laptopa, perfumy mogą go nie interesować, ale pakiet oprogramowania - tak!

Pokaż komentarze (0)   Skomentuj »

Autor: Zamknij

Autor: miron
17/09/2012, 01:26

22 pkt. oceń pozytywnieoceń negatywnie  zgłoś do usunięcia

Logotypy płatności, certyfikaty, bezpieczeństwo

Zamieść na każdej stronie wszystkie certyfikaty jakie posiadasz (np. Rzetelna Firma), informację o bezpieczeństwie transakcji (SSL), czy logo firmy wysyłkowej i obsługującej płatności oraz logotypy kanałów płatności.

Wg badań PBI, InteliWISE i IAB Polska z 2008 roku, 45% klientów oczekuje że ich dane będą bezpieczne i poufne. Powołując się na firmy, które znają i którym ufają, pomożesz im utwierdzić się w przekonaniu, że mają do czynienia z rzetelną firmą.

Pokaż komentarze (0)   Skomentuj »

Autor: Zamknij

Autor: miron
17/09/2012, 01:26

28 pkt. oceń pozytywnieoceń negatywnie  zgłoś do usunięcia

Przejrzysty regulamin, zasady wysyłki i zwrotów

Sklep internetowy powinien zawierać regulamin dokonywania zakupów i zasady wysyłki oraz zwrotu. Pamiętaj, że nie możesz ich sobie wymyślić dowolnie - prawo nakłada na Ciebie pewne obowiązki, np. obowiązek przyjęcia zwrotu towaru w ciągu 10 dni. Każdy zapis niezgodny z prawem (np. jeśli ustanowisz możliwość zwrotu tylko w ciągu 5 dni) będzie nieważny.

Pokaż komentarze (0)   Skomentuj »

Autor: Zamknij

Autor: miron
17/09/2012, 01:26

16 pkt. oceń pozytywnieoceń negatywnie  zgłoś do usunięcia

Odbiór osobisty

Możliwość osbioru osobistego bardzo docenią osoby z Twojej okolicy - zamiast płacić za przesyłkę i dostosowywać plan swojego dnia do wizyty kuriera, po prostu sami się zgłoszą po zakupiony produkt w dogodnej dla nich chwili.

Pokaż komentarze (0)   Skomentuj »

Autor: Zamknij

Autor: miron
17/09/2012, 01:26

16 pkt. oceń pozytywnieoceń negatywnie  zgłoś do usunięcia

Paczkomaty

Jeśli tylko to możliwe, wprowadź możliwość wysyłki produktów do paczkomatów. Oczekiwanie na kuriera często jest kłopotliwe, zwłaszcza gdy ktoś pracuje i niezręcznie jest mu zamawiać zakupy do pracy. W paczkomacie odbiera zakupy w dogodnej dla siebie porze.

Pokaż komentarze (0)   Skomentuj »

Autor: Zamknij

Autor: miron
17/09/2012, 01:26

25 pkt. oceń pozytywnieoceń negatywnie  zgłoś do usunięcia

Porównywarki cen

Pamiętaj też, by Twój sklep był zintegrowany z najpopularniejszymi porównywarkami cen. Możesz w ten sposób łatwo znaleźć wielu nowych klientów, tym bardziej, jeśli Twoje ceny będą konkurencyjne.

Pokaż komentarze (0)   Skomentuj »

Autor: Zamknij

Autor: miron
17/09/2012, 01:26

22 pkt. oceń pozytywnieoceń negatywnie  zgłoś do usunięcia

Wykop!Wykop     FacebookFacebook     Wyślij link

Sortuj wg:   autor   datarosnąco   ocena


Dodaj własne porady!

Zaloguj się, aby dodać poradę lub przekierować na już istniejący temat:

Login: Hasło:

Przypomnij hasło    Zarejestruj się




 

Kategorie

Biznes i Finanse


Dom, Wnętrze, Ogród


Dziecko i Mama


Ekologia


Fotografia


Komputery i Internet


Kuchnia


Moda


Motoryzacja


Rozmaitości


Sport i Rekreacja


Styl Życia


Turystyka


We Dwoje


Zdrowie i Uroda



Porady finansowe »


Porady miłosne »


Porady turystyczne »

 



Milion Porad

Najnowsze tematy »

3
Materiały izolacyjne ? szczególny typ materiałów ogniotrwałych
6
Edukacja finansowa dla młodzieży - jak uczyć się o pieniądzach
5
Dziecko jedzie na ferie? Pamiętaj, że grunt to właściwie spakowana walizka!
7
Kilka wskazówek do pielęgnacji Twojej bielizny
5
Jak zaoszczędzić na świętach
4
Jak dobrze zorganizować czas na porządki świąteczne

Zobacz więcej...

Najpopularniejsze tematy »

35
Oszczędzanie pieniędzy
32
Jak jeździć oszczędnie?
32
Jak oszczędzać energię?
27
Udany związek
26
Rozmowa kwalifikacyjna - jak się zachowywać?
26
Co wybrać na prezent gwiazdkowy?

Zobacz więcej...

Użytkownicy »

1.  Damonka85472
2.  ellie423
3.  grohalah355
4.  Nina354
5.  Ludi346
6.  molko284
7.  edytaZ227

Zobacz więcej...


Co to za strona?

Na MilionPorad.pl znajdziesz sprawdzone porady, dodane, skomentowane i ocenione przez innych Internautów. Mamy nadzieję że znajdziesz tu pomoc jakiej potrzebujesz i zrewanżujesz się, umieszczając własne porady dla innych :)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść porad
i komentarzy zamieszczonych przez użytkowników.


Kategorie

 


http://www.milionporad.pl/