Jak SEO zoptymalizować stronę?
Wiele pod względem pozycji w Google można zyskać dokonując tylko drobnych zmian na samej pozycjonowanej stronie www. Działanie takie to jeden z kluczowych elementów tzw. optymalizacji pod kątem wyszukiwarek - search engine optimisation (SEO).
Warto myśleć o odpowiedniej konstrukcji serwisu już od samego początku jego tworzenia, ale wprowadzając modyfikacje do już funkcjonującej strony, często zupełnie niewielkim kosztem można zyskać bardzo wiele. Gdy znamy już misję strony i wiemy, na jakie słowa i frazy kluczowe chcemy ją wypozycjonować, zabieramy się do pracy w następujący sposób:
Autor: reaktor, 03/11/2008, 22:55 Temat wyróżniony przez redakcję
Wykup domenę ze słowami kluczowymi w nazwie
Dobra, chwytliwa nazwa domeny jest niezbędna dla popularności serwisu. Idealnie, gdyby zawierała słowo (słowa) kluczowe i nie była zbyt długa. A jeśli musi być długa, słowa powinny być w niej oddzielone myślnikiem.
0
Nadawaj opisowy i jasny tytuł strony
Tytuł strony to jeden z najważniejszych elementów. Tytuł strony pojawia się jako odnośnik do strony w wynikach wyszukiwania i to on najbardziej przykuwa uwagę szukającego. Użytkownik prędzej kliknie w link odzwierciedlający to, czego akurat szuka (np. "karmienie chorego kota") niż zbyt ogólny (np. "porady weterynarza") lub nic konkretnego nie mówiący (np. "zoologia na co dzień"). Nie interesuje go zatem np. nazwa Twojej strony.
Pamiętaj też, że mało kto czyta całą listę wyników - najczęściej jest ona tylko "przelatywana" wzrokiem. Do Ciebie należy skonstruowanie takiego tytułu, który z miejsca przyciągnie wzrok. Zwróć bowiem uwagę, że szukane słowa kluczowe zostaną w nim wytłuszczone - staraj się więc nadawać stronom takie tytuły, by jak najwięcej słów zostało w nich właśnie w ten sposób wyróżnionych!
Generalnie, tytuł powinien jak najlepiej opisywać treść strony. Nie może być stały na każdej podstronie (chyba że jest to rzeczywiście czymś uzasadnione) ani nie powinna to być tylko zbitka słów kluczowych.
0
Wpisz słowa kluczowe i opis do tagów META
Tagi META keywords i description są już coraz rzadziej brane pod uwagę przez wyszukiwarki. Google np. w ogóle nie zwraca na nie uwagi, ale niektóre wyszukiwarki, w tym polskie, wciąż w pewnym stopniu na nich bazują. Najlepiej, by zarówno jedno jak i drugie pole było nie dłuższe niż 255 znaków i opis był opisem, a nie powtórzeniem słów kluczowych.
0
Dbaj o przejrzystość i poprawność kodu HTML/XHTML
Poprawny, uporządkowany i przejrzysty kod HTML ułatwia pracę robotom indeksującym strony. To one w imieniu wyszukiwarki próbują odnaleźć na Twojej stronie istotną zawartość, a ponieważ to tylko roboty, najlepiej podać im to czego szukają jak na tacy.
Na przyjazność kodu wpływają:
1. Uporządkowana struktura - podział na nagłówki, paragrafy, listy itp. przy użyciu właściwych tagów (X)HTML
2. Rozdzielenie treści od formatowania - czyli przeniesienie formatowania (które w małym stopniu interesuje robota) do arkusza styli CSS i pozostawienie jedynie niezbędnego formatowania w kodzie (X)HTML
3. Poprawność kodu - kod napisany zgodnie ze standardami (które zna robot) nie będzie go dezorientował i ułatwi mu znalezienie właściwej treści i przede wszystkim słów kluczowych.
4. Stosowanie 5 istotnych atrybutow tagu IMG: src, width, height, alt i title. Wpływają one znacząco na indeksowanie grafiki z Twojej strony w wyszukiwarce obrazków, z której także możesz mieć ogromną ilość wejść na stronę.
0
Kontroluj gęstość słów kluczowych na stronie
Na stronie musi się znaleźć odpowiednia ilość słów kluczowych. Nie za mało, ale też nie za dużo! Zwykle zaleca się aby było to 3-7% całej treści strony. Jeżeli strona zawiera powyżej 10% słów kluczowych, wyszukiwarka może ją uznać za spamującą. W Internecie można znaleźć darmowe narzędzia ułatwiające zmierzenie gęstości słów kluczowych.
0
Umieszczaj słowa kluczowe w nagłówkach H1, H2...
Nagłówek H1 jest najważniejszym elementem w treści strony i warto właśnie w tym miejscu umieścić niezbędne słowa lub frazę kluczową (oczywiście zachowując taki układ wyrazów na jaki pozycjonuje się stronę). Najlepiej gdyby nagłowek H1 był użyty na stronie tylko raz, ponieważ zbyt częste jego użycie może obniżyć pozycję strony w rankingu. Słowa kluczowe warto umieszczać także w pozostałych nagłówkach - H2, H3 itp.
Ważne pamiętać, że robot indeksujący za najistotniejsze uznaje właśnie tagi TITLE i H1. Myśl o tym w ten sposób, że dla niego Twoja strona opowiada przede wszystkim o (TITLE) i o (H1), a dopiero w dalszej kolejności o (H2), (H3)... i (P). W konsekwencji Twoja strona zostanie umieszczona wyżej w wynikach wyszukiwania frazy (TITLE) oraz (H1).
0
Słowa kluczowe umieszczaj w kodzie strony jak najwyżej
Roboty przywiązują największą wagę do tych wyrazów, które znajdują się pierwsze w kodzie strony. Dlatego, odpowiednie słowa i frazy należy umieścić jak najwcześniej. Aby pogodzić to z żądanym układem strony (np. kolumną nawigacyjną po lewej stronie), można wspomóc się pozycjonowaniem elementów przy pomocy styli CSS - w kodzie najpierw umieścić najważniejszą treść, a belki nawigacyjne lub kolumny umieścić w dalszej jego części. Następnie wystarczy odpowiednio ułożyć elementy przy pomocy arkuszy styli.
0
Unikaj ramek, flasha oraz tekstów w obrazkach
Strony oparte o ramki zwykle są bardzo słabo indeksowane przez wyszukiwarki. Strony zbudowane całkowicie w technologii Flash lub złożone z samych obrazków również - z bardzo prostego powodu: roboty czytają tylko zwykły tekst, nie potrafią natomiast odczytywać go gdy jest zakodowany w pliku SWF lub napisany na obrazku.
Jeżeli Twoja strona musi być w całości oparta na technologii Flash, pomyśl o wersji alternatywnej (statycznej, tekstowej). A gdy nawigacja musi być w formie obrazków, a zawiera ważne słowa kluczowe, umieść ją powtórnie (np. w stopce) - tylko tekstową.
0
Dodawaj opisowe atrybuty ALT i TITLE
Atrybut ALT tagu IMG powstał by ułatwić korzystanie ze stron internetowych ludziom niewidomym lub korzystającym z przeglądarek tekstowych (i nie wyświetlających obrazków). Obecnie stosuje się go głównie po to, by powiedzieć robotom indeksującym co znajduje się na obrazku. Ma to znaczenie, ponieważ dzięki temu więcej osób trafi na Twoją stronę np. poprzez wyszukiwarkę grafiki!
Atrybut TITLE tagu A, podobnie jak tekst wewnątrz tagu, ma duży wpływ na to, na jakie frazy linkowana strona zostanie wypozycjonowana. Dlatego, tworząc odsyłacz do porad dotyczących Google AdSense, jako TITLE warto podać np. "Porady dotyczące programu Google AdSense".
0
Umieszczaj linki wewnętrzne
Tzw. cross-linking, czyli linkowanie pomiędzy podstronami w obrębie tego samego serwisu, również podnosi naszą pozycję w Google. Algorytm Google obliczający pozycję strony w rankingu bazuje bowiem na linkach odnoszących się do danej strony, ale nie dotyczy to tylko linków zewnętrznych!
Dodatkowo cross-linking ułatwia użytkownikom poruszanie się po serwisie i zatrzymanie ich na dłużej. Przykładowo, gdy ktoś trafi do nas z wyszukiwarki i zaciekawi go znaleziona zawartość, możemy go łatwo zatrzymać u siebie, podsuwając linki do innych, podobnie interesujących podstron w obrębie naszej witryny.
0
Stosuj przyjazne adresy URL
Adresy URL muszą umożliwiać robotowi podążanie za nimi. Nie mogą więc być konstruowane przy pomocy JavaScriptu lub nie mogą być formularzami. Najlepiej, by słowo kluczowe znajdowało się nie tylko w opisie linku (anchor text) czy w atrybucie TITLE, ale także w samym linku! Dlatego należy nadawać plikom HTML opisowe nazwy (np. 'kontakt.html' a nie 'dzial8.html'), a gdy strona jest generowana dynamicznie, korzystać z potężnego narzędzia jakim jest mod_rewrite.
Podobnie postępuj w przypadku grafiki - zadzwiająco dużo wejść na stronę możesz mieć z wyszukiwarki obrazków Google. Aby grafika z Twojej strony lepiej się indeksowała, nie tylko korzystaj z tagu ALT, ale i nadawaj obrazkom opisowe nazwy (np. 'tygrys-na-sawannie.jpg', a nie '20080723.jpg')
0
Usuń zbędne linki wychodzące
Podczas gdy linki kierujące do Twojej strony podnoszą Twoją pozycję w wyszukiwarce, linki wychodzące z Twojej strony ją obniżają. Staraj się, by było ich jak najmniej - usuń te, które są zbędne, dodawaj strony do katalogów wartościowych, ale nie wymagających linka zwrotnego (szczególnie na stronie głównej), umieszczaj na swojej stronie wartościową treść, tak żeby ludzie sami z siebie do Ciebie linkowali.
0
Staraj się zawsze o wartościowy, oryginalny content
Jeżeli strona jest wartościowa, masz przewagę: ludzie sami do Ciebie linkują i polecają Twoją stronę, przez co dostajesz nie tylko wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania, ale i więcej nieprzypadkowych wejść.
Za kopiowanie treści grozi natomiast wyrzucenie strony z rankingu. Szczegółowe informacje na ten temat uzyskasz w Centrum Pomocy Google
0
Nie oszukuj robotów wyszukiwarek
Legalne sposoby na wypozycjonowanie strony są na tyle skuteczne, a kary za oszustwo na tyle wysokie, że to na prawdę się nie opłaca. Oczywiście kary nie są finansowe :D
1