Jakie opony wybrać

Jakie opony wybrać

Nowe opony to wydatek rzędu od kilkuset do kilku tysięcy złotych - w zależności od klasy, jakości i przede wszystkim rozmiaru opony. W dodatku opona to element, na którym zdecydowanie nie warto oszczędzać! Ponieważ jest to jedyny element łączący Twój samochód z nawierzchnią, ma krytyczne znaczenie dla Twojego bezpieczeństwa!

Jeśli kupujesz opony w wyspecjalizowanym zakładzie, możesz zdać się na doradcę, ale na pewno nie będzie to najtańsza opcja - w końcu zakład musi na Tobie zarobić. Nawet jeśli doradztwo i montaż otrzymasz za darmo, to możesz być pewien że ich koszty zostały uwzględnione w cenie opon. Dlatego, jeśli uzbroisz się w podstawową wiedzę, możesz kupić opony samodzielnie przez Internet.

Producentów i rodzajów opon jest mnóstwo, jak więc dobrać odpowiednie opony dla Twojego auta? Skąd wiedzieć jaki rozmiar kupić?

Autor: integrator, 01/02/2012, 14:48   temat wyróżnionyTemat wyróżniony przez redakcję

Jak ustalić potrzebny rozmiar opony

Przede wszystkim powinieneś sprawdzić w instrukcji pojazdu, jakie producent zaleca opony do Twojego samochodu. Jeśli nie dysponujesz książką, poszukaj wskazówek np. na tabliczce przy drzwiach kierowcy (po otwarciu drzwi), na wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa, lub sprawdź jakie masz aktualnie opony i kup takie same. Tylko uwaga! Jeżeli kupiłeś samochód używany z już założonymi oponami, upewnij się w warsztacie czy są to opony o odpowiednim rozmiarze (sprzedający mogł założyć byle co).

    Pokaż komentarze (0)

    Autor: integrator 01/02/2012, 14:48

    46 pkt
    oceń pozytywnieoceń negatywnie  zgłoś do usunięcia

    Oznaczenia na oponie

    Na każdej oponie znajdują się informacje dotyczące jej rozmiaru. Szukaj oznaczeń typu: 195/60/R14 82T. Jest to kolejno:
    - 195 - szerokość opony w milimetrach
    - 60 - wysokość profilu opony
    - R - oznaczenie konstrukcji opony
    - 14 - średnica koła (felgi)
    - 82 - indeks nośności
    - T - indeks prędkości

      Pokaż komentarze (0)

      Autor: integrator 01/02/2012, 14:48

      37 pkt
      oceń pozytywnieoceń negatywnie  zgłoś do usunięcia

      Szerokość opony

      Szerokość opony jest to całkowita szerokość opony podana w milimetrach. Nie można kupować opon o dowolnej szerokości - musi ona pasować na Twoją felgę (felgi mogą mieć nie tylko różne średnice, np. 14 cali, ale także również różne szerokości - np. 6.5 cala). Sprzedawca opon na pewno doradzi Ci oponę o odpowiedniej szerokości.

        Pokaż komentarze (0)

        Autor: integrator 01/02/2012, 14:48

        35 pkt
        oceń pozytywnieoceń negatywnie  zgłoś do usunięcia

        Wysokość profilu opony

        Jest to stosunek procentowy profilu (boku) opony do jej szerokości. 60 oznacza zatem, że wysokość wynosi 60% z szerokości, czyli jeśli szerokość to 195mm, wysokość to 117mm.
        Nie możesz zakładać opon o dowolnym profilu - zbyt wysoki może skutkować np. ocieraniem koła o elementy nadwozia.

          Pokaż komentarze (0)

          Autor: integrator 01/02/2012, 14:48

          47 pkt
          oceń pozytywnieoceń negatywnie  zgłoś do usunięcia

          Rodzaj konstrukcji opony

          R oznacza oponę o konstrukcji radialnej. Rzadko spotyka się już opony o konstrukcji diagonalnej (D).

            Pokaż komentarze (0)

            Autor: integrator 01/02/2012, 14:48

            50 pkt
            oceń pozytywnieoceń negatywnie  zgłoś do usunięcia

            Średnica koła (felgi)

            Jest to dla Ciebie bardzo ważne oznaczenie, bo informuje na jaką felgę można założyć oponę. Jeśli masz koła 14-calowe, musisz kupić takie same opony. Im większa felga, tym droższe opony.

              Pokaż komentarze (0)

              Autor: integrator 01/02/2012, 14:48

              41 pkt
              oceń pozytywnieoceń negatywnie  zgłoś do usunięcia

              Indeks nośności

              Jest to oznaczenie maksymalnego dopuszczalnego obciążenia danej opony przy maksymalnej dopuszczalnej dla niej prędkości. Niestety ta wartość nie jest podawana w kilogramach. Tabelę rozszyfrowującą indeksy znajdziesz z łatwością w Internecie.

                Pokaż komentarze (0)

                Autor: integrator 01/02/2012, 14:48

                34 pkt
                oceń pozytywnieoceń negatywnie  zgłoś do usunięcia

                Indeks prędkości

                Jest to maksymalna prędkość z jaką może poruszać się samochód wyposażony w daną oponę. Nie jest podawana w kilometrach (ani milach) na godzinę, ale za pomocą liter - oto prędkości odpowiadające poszczególnym oznaczeniom (lista nie jest wyczerpująca, dotyczy najpopularniejszych opon dla samochodów osobowych):
                L - max 120 km/h
                M - max 130 km/h
                N - max 140 km/h
                P - max 150 km/h
                Q - max 160 km/h
                R - max 170 km/h
                S - max 180 km/h
                T - max 190 km/h
                U - max 200 km/h
                H - max 210 km/h
                V - max 240 km/h
                W - max 270 km/h
                Y - max 300 km/h
                Warto kupować takie opony, których indeks prędkości jest przynajmniej równy, a najlepiej większy od prędkości maksymalnej pojazdu.

                  Pokaż komentarze (0)

                  Autor: integrator 01/02/2012, 14:48

                  39 pkt
                  oceń pozytywnieoceń negatywnie  zgłoś do usunięcia

                  Nowe czy używane

                  Moim zdaniem nie warto oszczędzać na oponach. Ciarki mnie przechodzą, gdy słyszę o kupowaniu używanych opon z pogłębionym bieżnikiem, a podobno takie rzeczy się dzieją. Osobiście nie oszczędzam na oponach ani hamulcach, bo są to kluczowe dla bezpieczeństwa elementy samochodu. Robię to w trosce o bezpieczeństwo swoich pasażerów, swoje i wszystkich innych dookoła.

                    Pokaż komentarze (0)

                    Autor: integrator 01/02/2012, 14:48

                    35 pkt
                    oceń pozytywnieoceń negatywnie  zgłoś do usunięcia

                    Rodzaj napędu a wybór opon

                    Czasem nie ma konieczności kupowania całego kompletu opon. Jeśli masz opony zużyte w niewielkim stopniu i jedną przebijesz, niekoniecznie musisz wymieniać od razu cały komplet. Nie powinieneś też zmieniać tylko tej jednej! Inaczej Twoje ogumienie będzie niesymetryczne, a to zagraża bezpieczeństwu.

                    Możesz kupić dwie opony i wymienić opony na jednej osi. Jest to wymóg prawny - na jednej osi muszą znajdować się opony o takim samym rozmiarze, budowie i bieżniku. Czyli kupujemy zawsze opony parami. Przy czym zaleca się umieszczenie opon w lepszym stanie na osi napędowej - zwłaszcza dotyczy to zimowych, ponieważ zmniejszy to ilość poślizgów przy ruszaniu.

                    Jeśli masz napęd na wszystkie koła, prawdopodobnie lepiej wymienić cały komplet. Warto skonsultować się z mechanikiem. Niestety im droższe auto, tym i eksploatacja droższa...

                      Pokaż komentarze (0)

                      Autor: integrator 01/02/2012, 14:48

                      39 pkt
                      oceń pozytywnieoceń negatywnie  zgłoś do usunięcia

                      Co to są opony run flat

                      Opony typu run flat to opony o specjalnie wzmocnionej konstrukcji (głównie ściany bocznej). Można na niej poruszać się nawet po całkowitej utracie ciśnienia, jednak z prędkością nie większą niż 80 km/h i na krótkim dystansie. Służyć ma to poprawie bezpieczeństwa (zmniejszenie ryzyka utraty kontroli nad pojazdem w wyniku uszkodzenia opony podczas jazdy) i możliwości dotarcia samochodem do najbliższego warsztatu celem wymiany opony, bez konieczności wzywania lawety. Po przejechaniu zbyt długiego dystansu na przebitej oponie, ulegnie ona zniszczeniu i kontynuowanie jazdy może być niemożliwe.

                      Dlatego jeśli zamierzasz kupić takie opony, upewnij się czy Twój samochód posiada system kontroli ciśnienia w oponach - inaczej możesz w ogóle nie odczuć, że z oponą coś się stało. Niektóre tego typu opony można montować tylko na specjalnie przystosowanych do nich felgach, wspomagających utrzymanie się na nich opony.

                      Producencie nie rekomendują naprawiania opon typu run flat i dla własnego bezpieczeństwa radziłbym wymienić uszkodzoną oponę na nową.

                      Run flat nie jest nazwą uniwersalną, opony o tego typu konstrukcji mogą być różnie oznaczone przez różnych producentów, np.:
                      - Bridgestone - RFT
                      - Continental - SSR
                      - Dunlop - DSST, ROF
                      - Firestone - RFT
                      - Goodyear - EMT, ROF
                      - Michelin - ZP, PAX
                      - Pirelli - SSRF, RFT

                        Pokaż komentarze (0)

                        Autor: integrator 01/02/2012, 14:48

                        36 pkt
                        oceń pozytywnieoceń negatywnie  zgłoś do usunięcia

                        Pozostałe oznaczenia

                        Czytając napisy na oponie, możesz natknąć się m.in. na poniższe oznaczenia:
                        Inside, Outside - oznaczenia na oponach asymetrycznych, wskazujące która strona opony jest wewnętrzna (od strony samochodu) a która wewnętrzna (od strony "ulicy" :)
                        Max Inflation - maksymalne dopuszczalne ciśnienie opony
                        M+S - Mud&Snow (błoto i śnieg), oznaczenie spotykane na oponach zimowych lub całorocznych.
                        Rotation - oznaczenie na oponie kierunkowej, oznacza kierunek toczenia się opony
                        RF, XL - oznaczenie opony o wmocnionej konstrukcji (a co za tym idzie, podwyższonej ładowoności)
                        TL - oznaczenie opony bezdętkowej (TubeLess)
                        TT - oznaczenie opony dętkowej (Tube Type)

                          Pokaż komentarze (0)

                          Autor: integrator 01/02/2012, 14:48

                          42 pkt
                          oceń pozytywnieoceń negatywnie  zgłoś do usunięcia

                          https://www.milionporad.pl/